kisahnye salji...

Salji itu indah dilihat. Putihnya sungguh suci sekali, bagai diandaikan kotoran 'takut' sekali untuk melekap padanya. Aku tak pernah melihat sendiri himpunan salji di depan mata, apatah lagi memegangnya dengan tangan aku sendiri. Tapi, boleh aku agak bagaimana silaunya mata bila sekeliling sudah memutih dan sayup mata memandang.

Kata orang, salji turun bila cuaca sudah di takat paras beku. Aku cuba rasai bagaimana paras beku itu, lalu aku masukkan tangan ke ruangan pembeku peti sejuk rumah aku dan membiarkannya seminit-dua. Umakkaihhh... sejukknyerrr! Tapi, tentu sekali tiada salji yang terbentuk! Hehehe...

Salji bagai sinonim dengan kisah cinta. Ia bagaikan pemandangan yang amat romantis bilamana taman-taman bunga yang sebelumnya menghijau, habis diselubungi salji keseluruhannya. Kalau tidak, masakan cerita 'Winter Sonata' sedikit sebanyak diingati disebabkan keindahan pemandangan saljinya yang memukau dan membuai perasaan... (perghh!)

Ingat salji, ingat sejuk! Ingat sejuk, ingat beku! Rasanya, aku tak sanggup untuk tinggal lama di sebuah tempat yang beriklim salji ni, sebabnya, aku kurang suka dengan keadaan sejuk... tapi, tak taulah tetiba tuhan terbalikkan pulak ke kejadian aku ni.. hehehe.. dengar-dengar si zorro dah tinggal kat negara bersalji pulak! Hahahaha hampeh!

Apa yang kebanyakan orang tak tahu (termasuk aku) tentang salji ni, ialah salji ni sebenarnya boleh jadi pelindung atau penebat kepada keadaan sejuk! Haa... terbeliak mata mak nokss bila fikir-fikir balik! Hehehe. Aku terbaca suatu artikel ni tentang salji, dan aku rasakan memang logik penjelasan tu.

Korang cubalah baca sama artikel ni. Sesuatu yang menarik untuk diketahui...
http://home.howstuffworks.com/snow-activities3.htm
http://nsidc.org/snow/faq.html

Patutlah orang eskimo ok je duduk dalam igloo dia kan? Hehehhe...

Bila aku fikir-fikir lagi, bolehlah disimpulkan jugak, sesuatu yang disangka sejuk lagi dingin itu tak semestinya sifat keseluruhannya turut sejuk dan dingin. Ada kehangatan yang tersembunyi di sebaliknya... Tuhan itu Maha Agung, Maha Bijaksana. Tiada satupun ciptaanNya yang bisa dipandang rendah, kerana di sebalik setiap kekurangan di mata kita, sebenarnya ada rahsia hebat yang masih belum mampu kita terokai sehabisnya... Subhanallah... Alhamdulillah...

Tu baru cerita pasal salji... :)

Apapun, aku tidak mengharapkan salji akan turun di Kuala Lumpur ini, ataupun Malaysia. Sebab aku masih menyukai mentari yang sering membakar kulit aku ni agar aku terus ingat akan panasnya 'negara yang abadi' itu… Astaghfirullah...
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Luv...
    nk g tgk salji ekz...next year la kita g cuti2 k....