3 syarat wajib raya...
salam aidilfitri kepada semua sahabat yang sudi singgah blog aku ni. mohon ampun dan maaf atas segala kekhilafan yang telah dilakukan. maaf juga atas 'kehilangan' aku dari dunia siber selama ini. bukan tiada terbit rasa rindu untuk menulis/ bersembang/ berkongsi rasa, tapi kerna sikap malas dan tumpuan pada kerja yang semakin menuntut komitmen yang tinggi. adehh... cukup, cukup sudah alasan yang diberikan... hehehehe... :P akan aku cuba menggigihkan diri sebagaimana dulu.. hehe ;)

alhamdulillah, aku dan mem sihat sepanjang ramadhan dan syawal ini. sudah dua kali kami menyambut ramadhan bersama. cuma, awal syawal yang lalu dia kembali ke pangkuan keluarga nun di seberang timur sana. takpelah, memang seeloknya begitu pun... tiada keluarga yang tidak merindui sanak saudara yang merantau jauh, kan?

hari raya aku? syukur ke hadrat ilahi, aku masih dikelilingi keluarga yang mengutamakan kasih sayang. mungkin persiapan tak sehebat keluarga lain, tapi cukuplah aku katakan, ketupat-rendang, kuih-muih, masih mampu untuk diadakan untuk menjadi santapan di pagi syawal. :D

tidak dapat aku gambarkan pagi raya tanpa takbir syahdu yang menusuk rasa setiap insani. jadinya, bagi aku itulah perkara yang 'wajib ada' di permulaan syawal yang meriah. makanya juga, bilamana rasa telah ditusuk kesyahduan takbir, mulalah airmata menitis... menitisnya airmata itu kerna bercampur-baur rasa yang memenuhi hati... insaf, rindu, syukur, gembira, terharu... korang ada rasa gitu gak ke? :)

tidak dapat juga aku tidak melakukan ziarah ke pusara ayahanda tercinta di awal syawal ini, lantaran rasa tanggungjawab, dan rindu yang masih berbaki... mungkin untuk selamanya. biarpun sekadar merenung nesan yang pucat dan menyentuh dingin batu bukit itu untuk mengucapkan salam, tapi terasa bagaikan menyapa dirinya yang sebenar. dan tangan ditadah untuk memohon kedamaiannya di alam yang satu itu...

takbir sudah, ziarah pusara sudah, apalagi yang wajib bagi aku? hmm... mak, orang mintak maaf. mintak halalkan makan dan minum. ampunkan segala salah dan silap. ... apalagi, kalau bukan permohonan maaf kepada orang paling utama > mak. bab ni, memang emo la... maleh nak komen! hahahaha... ;) alahaii anak omak ni... ahakss

tu le 3 syarat wajib raya aku. perkara-perkara sunat raya aku pun ada gak. tapi panjanglah pulak nak disenaraikan di sini. ringkasnya, yang sunat-sunat tu, sebenarnya lebih kepada menggembirakan dan memuaskan hati orang-orang tersayang lagi dihormati yang ada di sekeliling aku.

setiap orang berbeza, tapi dalam perbezaan itu sebenarnya masih punya persamaan. pengertian raya, cara sambutan, pengisian raya, ada sama dan ada bezanya sesama kita. yang paling penting, takbir kita tetap sama!

sekali lagi, salam aidilfitri dari aku dan tak lupa juga dari mem tersayang aku untuk korang semua. mohon keampunan atas keterlanjuran selama mengenali kami.
0 Responses