selamat hari bapa...!

buat semua insan yang bergelar bapa, moga terus-terusan dianugerahkan allah semangat yang ajaib, kekuatan yang jitu, kesabaran yang ampuh dan kebijaksanaan yang tinggi dalam melindungi insan-insan yang menjadi mutiara di dalam hati mereka.

************************************

mungkin ada yang merajuk hati dengan ayah, yelah... ada kehendak kita yang tidak diturutinya. sabar dulu... tentu ada sebab mengapa tidak dipenuhi, tentu ada alasan yang menyebabkan hati ayah gusar lagi bimbang untuk bersetuju. memanglah ayah tak pandai memujuk seperti ibu, tapi ayah tetap bijak mencari kesempatan untuk buat kita tersenyum kembali.

mungkin ada yang menangis dimarahi oleh ayah, yelah... ada tindak-tanduk kita yang tidak berkenan di matanya. sabar dulu... sebelum mengatakan ayah itu kolot orangnya dan konon tidak tahu perkembangan semasa. memanglah ayah sudah agak berumur sekarang, tapi jangan lupa, pengalaman ayah yang dulu itulah menjadi panduan buatnya untuk hidup di zaman kini.

kadang-kadang kita sengaja buat tak endah bila ayah memanggil nama kita. sebab kita rasa puas bila ayah tahu kita sedang melancarkan 'perang dingin'. konon nak biarkan ayah rasa bagaimana sakitnya hati bila tak dipedulikan. wah... rasa diri dah menanglah ye?

ada waktunya pula kita jawab panggilan ayah dengan suara yang tinggi dan kasar. kita rasa lega dapat buat macam tu. konon nak ayah tahu bahawa anaknya ni sedang memprotes arahannya.

agaknya kita sudah terlupa, kan?

ayahlah yang melaungkan kalimah pertama di telinga kita sewaktu kita masih asing di dunia ini. dan laungan itu menjadi kata-kata sambutan yang amat mendamaikan lagi penuh kesyahduan. ingatkah kita saat penuh mengharukan itu?

ayahlah yang menamakan kita dengan nama indah untuk kita dikenali oleh kawan mahupun lawan. dan dengan nama itu jugalah kita akan dipanggil di mahsyar nanti. ingatkah kita saat bangganya ayah bila mengenalkan kita pada semua?

ayahlah yang memujuk ibu saban hari dengan mengatakan, "ya, jangan risau. nanti abang usahakan" bilamana makanan harian kita sudah tidak setimpal dengan selera kita yang makin bertambah. ingatkah kita betapa masamnya baju ayah bila pulang kerja dulu?

dan ketika kita masih berkesempatan bertemu muka dan beradu suara dengannya, masih belum terlambat untuk kita kucup kedut pengorbanan di tangannya selama membesarkan kita, mohon kemaafan. biarpun ada silap dan salahnya pada kita, usahlah dihitung kusut yang terhasil darinya. kerna tiada insan yang sempurna tanpa kesilapan dalam melaksanakan tanggungjawabnya. dan kita tidak terkecuali jua!
1 Response
  1. mem Says:

    happy father day ku ucapkan pd sesiapa yg berstatus bapa,ayah,daddy,papa,abah...moga happy d samping family tercinta.