sedekahkan senyum itu...


masa aku kecik-kecik dulu, bila berjalan kaki dengan mak, mak selalu senyum dengan sesiapa saja terutama perempuan. aku sangka mak aku kenal orang tu, rupanya tidak. bila aku dah pandai menyoal, aku tanya mak kenapa dia terlalu murah dengan senyuman?

mak kata, "senyum tu ubat paling hebat. senyum juga makanan paling enak. kenapa nak kedekut? tuhan dah bagi peluang kat kita nak sedekah cara mudah. tak mau ke?"

masa tu, aku hanya mencongak dalam kepala, kalau tak senyum bermakna sombong, dan kalau selalu senyum bermakna pemurah. itu je.

tapi hari ini, aku mula faham. patutlah mak suka senyum. patutlah mak tak lokek bagi senyuman. bila aku tenung-tenung mak, aku nampak kesannya.

1... muka mak masih tegang biarpun sudah melebihi 60 tahun. itu secara fizikalnya. tak perlu perawatan muka yang hebat-hebat. sekadar senyum saja modalnya... :)

2... mak tenang berdepan musibah. ye, airmata mak memang mengalir, tapi tiada sesalan yang bertakung. malah, semangatnya sukar dilangkau. mungkin dengan tersenyum, buat mak tenang.

3... mak punya kenalan yang ramai. dan kebanyakannya terjalin daripada senyuman di awal perkenalan.

4... rezeki mak murah! dan selalunya tak dijangka-jangka.

ini yang aku nampaklah buat masa ni.

yang pastinya, bukanlah suatu ungkapan sia-sia bila "senyum itu suatu sedekah" kan? tapi, berapa ramai antara kita yang lebih suka memuncungkan bibir, malas untuk senyum? aku pun kadang-kadang lokek gak untuk senyum. bukan apa, pernah kecewa bila senyum tidak berbalas. hehehe... :P opss! memasuki 'zon tidak ikhlas' sudah!

moga aku lebih banyak tersenyum selepas ini... :) dan tidak mengharapkan balasan senyuman kembali...

jaga diri bebaik frenos! :D
0 Responses