berangan...

senja kat luar tingkap aku nih... cantik betul pemandangannya walaupun di celah-celah tonggak bangunan yang banyak tercatuk nih, tapi aku masih dapat menikmati warna-warna emas, lembayung, kelabu kebiru-biruan. aku suka la tengok pemandangan cenggini. bagaikan terasa apa yang dihati terlukis segalanya di dada langit.

dulu, masa aku selalu berulang-alik dari kl ke klang, aku akan ikut hiway sunway tu waktu-waktu petang cenggini. hiway tu agak tinggi dari paras jalanraya biasa, jadi aku boleh nampak dengan lebih jelas lagi saat-saat terbenamnya matahari. perghhh!! layan feeling betul... hehehe.

seperti biasa, bila ngadap senja ni, aku akan melukis kenangan aku nuun di balik awan lembayung tu. wajah insan-insan yang pernah mendiami hati aku dulu dan kini. wajah suci ibuku, wajah dia yang aku panggil kekasih, wajah mereka yang aku anggap "adik-adik yang manja" dan wajah sahabat-sahabat yang ikhlas... pemandangan senja ni hanya sekejap, tapi masa kenangan yang aku putarkan kembali tu menerobos jauh bertahun lamanya. nape ye aku suka menjadi pengenang kisah-kisah silam? ahaksss...

ibu...
maafkan anak mu yang sering mengundang tangis di hati mu... ampunkan anak mu yang masih tak mampu menunaikan permintaan mu...
- wajah ibu di awan keemasan itu... terunggul... -

dia yang aku panggil kekasih...
masih aku simpan potret yang pernah aku abadikan diriku dan dirimu itu. memang aku tak sanggup untuk melekapkannya di dinding peraduanku, kerana aku tak mampu membiarkan rindu menyelimutiku saban malam. aku akan terus mengenang mu sebagai orang pertama yang mengajarkan aku, "i luv u so much"...
- wajah mu di awan yang kelabu-kebiruan itu -

adik-adik manja yang membuat aku tersenyum...
aku sayangkan kalian semua. itu yang pasti...! aku akan jadi pendengar, penghibur, penasihat dan penyanyi juga, kalau nak! hahahaha... tau.. tau.. korang memang sakit telinga dengar nyanyian rock aku kan? hahahaha... indahnya kenangan yang kita cipta bersama dan harapan aku, bawalah kenangan indah itu ke mana saja, kerana aku tak punya apa-apa untuk dihadiahkan selain sebuah diari-memori yang kita tuliskan bersama...
- wajah kalian bersatu di awan yang lembayung itu -

sahabat-sahabat yang ikhlas menerima aku...
mencari, menjejaki, menumpang di bahu insan-insan yang sudi menerima "siapa aku" seadanya. bukanlah mudah membuka pekung, tapi kalian sudi membalutinya. bukanlah mudah menutup nista, tapi kalian sudi membentenginya. aku tenggelam, pasti diri kalian menjadi pelampungnya. aku kelemasan, pasti nafas kalian menjadi penyambungnya. lantas dengan tawaran apakah yang boleh aku berikan sebagai balasan...? hanya pada tuhan jua yang selayaknya untuk mengadili...
- wajah kalian beradu di awan yang kemerahan itu -

dan akhirnya pemandangan senja ini berakhir... digantikan oleh pekat malam yang kosong tak berwarna. aku pandang bangunan-bangunan tu, biarpun neon berwarna-warni menyala menggantikan cahaya senja tadi, tapi ia takkan bisa memikat aku untuk terus berangan... errr... makanya, aku kene balik le nih kan? ahakssss.. hahahahahaha...!!

itulah aku... jiwang dengan cara aku sendiri. nampak je macam ganas, but i'm not... hek hek hek.
4 Responses

  1. zaffey Says:

    she:
    ahaks... jgn sedey sey... hehe... meh.. meh.. sy tolong pujukkn ekk! ngeeee :D


  2. Anonymous Says:

    wah..wah zaf dah dpt sentuhan keramat yer!! baguslah tue..menulislah dgn jiwa biar ada rasa yg terungkap walaupun tidak terucap!!
    awak, wajah saya di mana?
    zaf, saya pon sdg sedih dan nak menepu nih..tlglah pujuk saya...uwaaaaaa :(


  3. zaffey Says:

    cik effie:
    bila menulis dengan jiwa, mmg terasa puasnya... terima kasih, kerana masih sudi membaca perkisahan sy di sini.. ;)

    di awan yg kemerahan itu seyy... sy nampak awk! hehe...

    ayakkk!! nape pulokk le sedih nih? ih.. ih.. shuuu shuuu dah.. dah... meh kesat ngan tgn sy yg basah nih.. hek hek hek...