escape to kuching le pulak... hehe.


hari tu, escape to frasers' hill, well this time ke kuching pulak. yep, kuching. hmm... lebih tepat lagi ke tanah tumpah darah my mem. alahaiii... rasa macam nak jumpa dengan keluarga mertua, ipar-duai pulak! ahakss. errr... ada sikit gabra jugak sebenarnya. itu yang pasti! tapi, macam biasa, cuba se-sejuk mungkin (be cool)... hehehe... ;)


sesampai kat airport kuching je, dah ada kelainan. rasanya masa aku datang kuching lama dulu, tiang-tiang kat luar balai ketibaan tu diukir unik dengan ukiran etnik sarawak, tapi sekarang, dah serba keluli... sayangnya corak-corak indah tu dah diganti. hmmm...


dan akhirnya aku berkenalan dengan keluarga my mem. amboih, meriah gitu! berada di kalangan keluarganya membuatkan aku bagai berada di dunia lain... hehehehe... mak kurang arif bahasa sarawak, noks! :P

biarpun bahasa pertuturan kadang-kadang bagai penghalang komunikasi, namun, bahasa badan masih memungkinkan adanya kemesraan yang terjalin. terasa bagai diterima dengan sehangatnya oleh semua yang ada di situ.

usah cakaplah pasal makanannya pulak. macam-macam yang aku kene rasa! hahaha... mujurlah aku ni stok 'alam flora' punya jenis. cuma bab-bab makanan yang kadar kemasamannya maksimum, memanglah aku kalah sikit. contohnya >> mangga! ayakkk!! hahahaha... tersengih-sengih aku mengunyah, dan mem aku pulak, tergelak-gelak besar tengok aku! adehhh... sabo jelah...

oppss... aku pun ada lah jugak 'main masak-masak' kat sana. tolong-tolong le gorengkan apa yang patut, rebus-rebuskan apa yang patut, bancuh-bancuhkan apa yang kurang... hehehe... ;) nak bagi rasa masakan semenanjung punya pasal, aku menyanggupkan diri buat begedil... yang mana, telah 'mengorbankan' sebanyak hampir 4 kg ubi kentang! adehhh... macam nak patah pinggang menyiapkannya! mujurlah my mem sama-sama sudi berkerah tenaga... hehehe... (terima kasih, sayang...) :P

aku ngan mem sebenarnya lebih banyak habiskan masa kat rumah je. lagipun ada majlis keluarga yang sedang berlangsung, jadi memanglah patut saja 'berkampung' di situ. menolong apa yang patut. basuh pinggan mangkuk ka, cawan ka, kuali periuk ka, sapu sampah ka, blablabla... hehe.. termasuklah usik-usik anak dara kat sini! (adehhh! kene cubit!) hahahaha :D

overall, trip to kuching memang best! biarpun bukanlah kategori 'honeymoon holiday', tapi lebih kepada 'family gathering', tetap memuaskan hati. yang penting, aku diterima dengan senang hati, baik yang muda mahupun yang tua. yang tua dihormati, yang muda disayangi gitu! hehehe...

oo... ada 1 mende yang buat aku cuak sikit. perjalanan pulang dari kuching ke kl agak mencabar gitu. mahu taknya, awan hitam berkepul-kepul memenuhi angkasa. sampaikan 'belon' kena lah jugak langgarnya. hasilnya >> haa... berpeluh-peluh tangan mak, noks! siap genggam-genggam tangan my mem lagi. hahaha...

alhamdulillah... selamatlah sampai ke kl... biarpun terlambat dari waktu sepatutnya... hehe...

apa yang aku bawak balik? hahaha... macam-macam ada. penuhlah beg. sampaikan terkopak roda sebelah! hahaha... tak tipu, weihhh... hehehe... sikit lagi nak over limit 30 kg! ahakss.. :P

eh... oklah, sampai sini je cerita. hehehe... tengoklah, esok-lusa aku ngarut lagi ke... hehe.
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    dear..
    salam syg,
    thankz sbb sudi teman kn dear balik kpg...sori sbb x dpt bawa syg g jenjalan...next time kite balik kch dear bawa syg g jenjalan k...
    luv u so mmuch syg...
    thankz sbb hadir n bahagiakn hidup dear...mmuuaacchhh...


  2. sky Says:

    cak pong.. cak pong korang ni...

    eh, mana ole2 utk aku...