khabar dari kuching (2)
salam frenos...!

alhamdulillah, aku dah pun kembali dengan selamatnya ke kota kuala lumpur bersama-sama dengan ibu dan 'pooh' aku (hehehe). penat, seronok dan puas hati. sekejap betul hari-hari berlalu. baru bertemu, sudah pula berpisah. baru bergelak tawa menyambut ketibaan, sudah pula berderai tangis selamat pulang. gitulah keadaannya... :) moga bakal bertemu semula nanti, insyaallah...

haa kengkawan, teringin aku nak kongsikan beberapa masakan-masakan yang telah mencetuskan rasa sedap maksima pada aku selama berada di kota kenyalang. meh, meh... kita tengok apa yang aku makan kat sana ;)


LAUK-PAUK KENDURI...
(sabtu)


chef : atok
~ manok kicap ~

ayam kicap ni memang 'heaven' la... rasanya memang tidak mengecewakan selera aku yang sentiasa mengharapkan rasa yang lebih pedas dan berempah. (slurrpp!) tapi ada jugak sesetengah orang tak suka pedas, jadi tak hairanlah kadang-kadang kita termakan ayam kicap yang ada rasa manis dan kurang pedas. antara bahan-bahannya ialah kicap 'tong nam', bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, serai, lada hitam, cili kering, rempah-ratus, sos cili... pandai-pandailah nak campur ke gaul macam mana! hehehe :P


chef : atok
~ sayur keladi masak lemak ~


perghh! sayur keladi ni memang banyaklah hari tu. satu guni keladi mentah habis dimasak. siap campur dengan tetel lagi. huishh. berpeluh le makan. sayangnya, tak cukup untuk menjamu kesemua orang yang ada. aku rasa, ada yang makan lauk ni bersenduk-senduk gamaknya! tu pasal le tak cukup... hehehe... aku? berapa senduk? hehehehe... biarlah rahsia... kehkehkeh.

chef : nek limah
~ ikan terubuk masin goreng ~


owh, ini memang tidak perlu diperkenalkan sangat, sebab rata-rata memang dah tau apa dia. menjadi salah satu cenderamata wajib yang dibawa pulang dari kota ni. aku rasa, masa kenduri ni, berpuluh-puluh ekor ikan terubuk masin menjadi santapan semua yang hadir. perghh! cicah dengan sambal perahan limau lagi tu.... :P nyumnyum... harap-harap takde le tetamu yang tekanan darahnya jadi tinggi gara-gara terlebih sudah...


sponsor : atok & usu
~ tembikai lorr ~


pencuci mulut le nih... apo laie... hehehe... :P
3 Responses
  1. Aku Says:

    slurrppp!!sedapnye dudeee....ni orang tua yang masak ehh..memang umphhh la tgk gambo2 ni...kalau aku, mau bertambah nasi berpinggan2 agaknyaaa....dah amik resepi tak?kalau amik tu..apalagi..jemput la kengkawan dtg umahh...huihuihui!!


  2. sky Says:

    harus ke perlu ada gamba.?
    siot betul. ikan masin tu. mana nak cekau sini.


  3. zaffey Says:

    aku:
    kehkehkeh... tangan orang tua dude. memang 'kaw-kaw' ler... oo.. mau ada sesi makan2 kah? hmmm... dah ada agenda, tarikh je asyik tak sesuai.. (hehe.. alasan poyo kan)

    is:
    alahai freno... sian ko kan. takpelah, nanti aku kirim kat cik jj bulan okt nanti... ala.. tu pun kalau lepas kastam la... :P hik hik hik untuk sementara waktu, err... telan je le air liur tu ekk..