hati mula tenang...
salam frenos... :)

tiba-tiba jari aku mula mengetuk kekunci keyboard ini semula. yeahh, mulalah kerinduan untuk menulis kembali memekar. nak tahu kenapa? sebab hari ni hujan lebat! hahahaha... macam pelik, kan? tak tau la pada orang lain. aku beginilah. bila hujan, waktu itulah juga ilham menulis mencurah. terlahir daripada hati, terpancar daripada sanubari. tapi kadang-kadang, tak perlu menunggu hujan di langit turun, cukup juga bila ada sesuatu yang bisa mengundang mendung di hati, maka tak berhentilah 'hujan' yang turun dan ilham yang membuak-buak.

ok, ok... tinggalkanlah dulu soal hujan-hujan ni. ada masa nanti, bakal aku sambung lagi bercerita tentang hujan dalam hidup aku. :)

alhamdulillah, berminggu-minggu sebelum ini yang sungguh membebankan aku, berjaya dilepasi dengan berjayanya. berkat kesabaran, doa, sokongan dan pujukan, maka berdaya juga aku laluinya.

kes aku yang hendak dinikahkan dengan seorang pemuda akhirnya menemui jalan noktah! ye.. ye.. sudah tutup cerita! di suatu petang, aku nyatakan kepada mak yang aku tak dapat terima dia. aku sampaikan pada mak betapa aku terasa bagai tidak diambil endah langsung sewaktu hari makan-makan yang diadakan sengaja untuk mengenalkan dia pada aku. dahlah aku korbankan rasa dalam hati aku ni, semata-mata untuk memenuhi kehendak mak, alih-alih si mamat tu buat tak tau jer bila aku dah ada di depan mata. oh, sungguh tidak reti mengurat langsung! kesimpulannya, aku katakan pada mak, "mamat tu pengecutlah mak! sepatah haram pun dia tak cakap apa-apa. nak kene tepuk dahi dulu ka baru tau ngurat?" dan mak hanya tergelak besar dengar aku bebel-bebel di petang hari itu... hehehe

akhirnya mak akui, mamat tu memang kurang sesuai dengan aku. mak juga tak begitu menyenangi perangai mamat tu yang tak reti nak berbudi-bahasa. 'kurang ajar' lebih sesuai perkataanya. rupanya famili angkat mamat tu yang terlebih-lebih nak jodohkan kami. kalau korang nak tau, diorang plan nak nikahkan kami sebelum raya tahun ni! gila! jangan harap!

jadi, kembalilah hati ini menjadi tenang. mujurlah kekasih hati tetap setia bersama aku mengharungi saat-saat yang sememangnya meletakkan aku dalam keadaan serba salah. terima kasih, sayang. terima kasih yang amat sangat...
0 Responses