hujan petang tadi...
salam frenos...!

perghhh!! petang tadi hujan turun lagi. ingatkan sempatlah reda dan berhenti sebelum waktu kerja habis, tapi berterusan menumpah diri menyejukkan bumi. seperti biasa, aku masih seperti dulu-dulu. suka menempuh hujan. suka meredah lebat air dingin. tapi, kalau dah sampai tahap ribut tu, tak beranilah juga... :)

jadi, sewaktu jalan disibukkan oleh deretan kereta-kereta, sempatlah fikiran menerawang. dan banyaklah masa untuk melilau melihat sekeliling. dalam kelekaan aku sedang meneleng-neleng kepala ke sebelah kanan tingkap, tetiba... GEDEBANGG!!!

ayakkkk!! ada motosikal sudah terjatuh kat sebelah kereta aku! terperosok kat tayar kereta avanza kaler hijau yang dipandu oleh seorang gadis berlesenkan 'P'. cuak juga aku mulanya. akukah yang melanggar dia? eh, takkanlah... aiyyooo...

avanza tu kelihatannya macam panik, dan tak berhenti dengan cepat. maka, si penunggang pun kelihatan macam kena gilis dek tayar dia. pemandu tu panik gamaknya! aiiyyoooooo.. aku, apa lagi. teruslah berhentikan kereta agak ke depan sedikit. cuba beri laluan untuk melihat keadaan dengan lebih jelas.

perghhh!! alhamdulillah larr... sipi-sipi saja. tak sempat digelek dek tayar avanza. rupanya penunggang motor tu hilang kawalan. takde sesapa pun yang melanggar dia. yelah, jalan licin. pastu macam menuruni bukit sedikit. mungkin tayar motor dia pun dah kurang 'bunga', tu yang kurang cengkaman gamaknya.

dan penunggang motor itu serta pemboncengnya, tak mengalami sebarang kecederaan serius...

habis kejadian itu, aku teruskan pemanduan. tapi, dalam kepala ni bermain pula persoalan lain. chewahhh hehehe. disebabkan kes motor yang terjatuh sebelah kereta aku tadi, aku terus mengaitkannya dengan kehidupan. waaa... hehe

kenapa motor tu terjatuh? hilang kawalan kan. sebab apa? sebab jalan licin. sebab tayar motor dia dah haus, bunganya dah menipis. kalau tayar tu masih tebal bunganya, tentu lebih mencengkam. dan dia juga mungkin kurang risiko untuk hilang kawalan dan terbabas.

kesimpulan yang aku dapat fikirkan waktu itu, hidup ini sememangnya perlukan halangan. halangan itu sebenarnya punya banyak hikmah tersembunyi. untuk mencapai sesuatu, tiada jalan mudah yang terbentang untuk kita. mungkin kita ditakdirkan untuk senang melepasi sesuatu halangan ataupun mungkin tiada halangan langsung. tapi, sedarkah kita, kita mungkin bakal tersungkur di kemudian hari kelak?

ujian yang terpaksa kita lalui bukanlah ditakdirkan tanpa ada tujuannya. sepatutnya kita bersyukur. bersyukur kerana kita diberi masa untuk 'berhenti seketika' bagi merenung kembali usaha yang kita curahkan. mungkin juga 'berehat sebentar' bagi mendapatkan sokongan demi menguatkan semula semangat yang seakan luntur. hebat kan? sungguh besar rahsia sesuatu ujian itu.

dan selepas aku habis membuat kesimpulan, aku senyum sorang-sorang. tentu ada hikmah juga jem yang berjam-jam ini... hehehe... :) sabar je la! ahaks :P

kepada semua, mehlah kita sama-sama sabarkan diri. berdoa. moga kita terus tabah menempuh ujian saban waktu. janganlah menyalahkan sesiapa kerana segala-galanya punya rahsia tersendiri mengapa sesuatu itu terjadi. tiada sesuatu itu diciptakan tanpa sebab musababnya. rahsia itu hanyalah milik-Nya.

jaga diri bebaik ye frenos...! :D
4 Responses
  1. noname.. Says:

    Halangan adalah ujian.Ujian adalah dr Dia. Hanya Dia yg tahu apa yg terbaik utk kita :)


  2. zaffey Says:

    pisces:
    tulah kan. moga kuatlah kita menempuh ujian.. :)


  3. Anonymous Says:

    hehe.

    tiber rase insaf sebab selalu menjadi tidak sabar. :)

    nice entry. sangat meninggalkan kesan.


  4. zaffey Says:

    sabar tu boleh selalu ditingkatkan. yang penting, jangan letak sempadan pada kesabaran... insyaallah, ada ganjaran untuk orang yang selalu bersabar. ;)

    terima kasih, sudi baca entry saya... =D