"siapa aku" di syawal ini...



salam frenos!!

owh... salam aidilfitri daripada aku dan lya...! ye. ye. aku tahu, lambat sangat baru nak bersalam-salam raya kan. hehehe... ampunkan diriku wahai sahabat. sekian lama menanti ilham dan semangat untuk menaip perkisahan semula, baru di dingin pagi ini aku mendapat 'kekuatan'! perghh! sungguh dramatik! dan korang perlu tahu juga, semangat menaip ini aku perolehi sambil menonton "America's Next Top Model"... hahaha (gila!)

menonton 'perkisahan' model-model yang mengejar status terbaik antara yang terpilih, ada sesuatu yang mengesankan pada aku. tentang prinsip. bagaimana mendisiplinkan diri untuk terus berpegang dan yakin terus-terusan dengannya. tetapi, sebelum menetapkan sesuatu prinsip dalam hidup kita, yang paling utamanya, sudah tentu untuk mengenali diri sendiri terlebih dahulu! tak guna sekiranya tidak mengenali diri sendiri.

andai masih tak ketemu jua siapa diri kita sebenarnya, maka mulalah kita bermain dengan topeng-topeng yang berwarna-warni. berusaha untuk memadankannya dengan diri kita setiap masa, tetapi masih tidak serasi. hinggalah suatu masa, mungkin topeng yang ke-11, ke-51, atau ke-1001 yang benar-benar menonjolkan siapa kita sebenarnya.

tapi, apapun, untuk menampakkan diri kita yang sebenar bukanlah semudah menanggalkan topeng yang ada... selagi kita masih tak ketemu jawapan "siapa aku", selagi itulah ada topeng yang sedang melekap di wajah sebenar kita... dan selagi persoalan itu tidak berjawab, hiduplah kita dengan prinsip yang kadang-kadang mudah untuk digoyahkan. dan akhirnya, yakin pada diri itu semakin menipis dan merapuh...

moga kita sama-sama terus 'kuat' selepas ini.

salam kemaafan di syawal ini...
0 Responses