aku, upsr dan bas... :)


salam frenos...! :)

haihh... dah keluar keputusan peperiksaan upsr kan. tengok kat berita tadi, ramailah adik-adik yang melompat girang, tentunya sangat cemerlang. tak kurang juga yang bermata merah dan berpeluk-pelukan dengan teman-teman atau ibunya sendiri, mungkin turut cemerlang juga ataupun sebenarnya mengharap pujukan atas suatu kekecewaan...

seperti biasa, tiba-tiba terlintas imbasan semula hari di mana keputusan upsr aku diumumkan dahulu... kira-kira lebih 20 tahun yang lalu. wahhh... lama kan? :)

aku masih ingat lagi, waktu tu, bila diumumkan dalam berita tentang tarikh keputusan upsr akan dikeluarkan, maka berdetap-detuplah jantung menanti saat dan ketika untuk pergi mengambilnya. aku tak mengharapkan mak untuk membawa aku ke sekolah sebab aku percaya, aku mampu pergi sendiri tanpa perlu diteman mak. cewahh! lagipun, kesian kat mak, sebab tak mahu mengganggu dia berniaga. sebenarnya, aku sendiri pun cuak juga nak pergi sendiri. almaklumlah, bukannya berjalan kaki ataupun naik basikal, tapi pergi dengan menaiki bas awam. perghhh! terasa macam ala-ala pengembara waktu tu! hahahaha walaupun sebenarnya perjalanan menaiki bas awam itu memakan masa lebih kurang 10 - 20 minit sahaja. :D

tabiat buruk aku bila naik bas ialah aku terlalu leka dengan pemandangan luar sehingga kadang-kadang terlepas perhentian yang sepatutnya. hehehe. mak kata, aku suka berangan. jadi, bila aku beranikan diri nak pergi sorang diri ke sekolah, panjanglah bebelan mak pada aku. ayat-ayat peringatan dikeluarkan. ingin memastikan anaknya ini hafal perkara-perkara yang boleh dan tak boleh dibuat. hahahaha... sabar je la kan.

jadi, akhirnya aku berjaya juga naik bas hari tu. dengan semangat waja, dengan debaran hebat dalam dada, loceng di dinding bas yang agak tinggi hingga aku terpaksa panjat ke kerusinya untuk ditekan, berbunyi nyaring tepat pada 'landmark' yang telah mak aku ingatkan supaya ditekan bila melepasinya. hehehehe. selamat aku sampai ke sekolah.

dan, aku rasa sangat bangga hari tu. berbunga-bunga dalam hati. macam macho gila rasanya! hahaha.

hari itu, menjadi antara hari yang amat bermakna dalam hidup aku. aku berjaya mengatasi kerisauan aku untuk berdikari sendiri menaiki bas awam seorang diri, dan turut berjaya dalam peperiksaan upsr aku juga. satu hari tu senyum aku tak sudah-sudah. ohhh, terasa diri semakin dewasa juga. :) hehehe.

yang seronoknya naik bas awam tu, bila melihat gelagat konduktor bas mengetip dengan pantasnya tiket yang berwarna-warni. setiap warna mewakili harga yang berbeza-beza. dan pada kepingan tiket tu pula, dicetak dengan banyak nombor. mewakili tarikh dan masa. aku suka belek-belek tiket aku dan kemudian lipat kecil-kecil. tapi, aku tak lah sampai menyelitkan pula pada celah-celah besi kerusi seperti yang dibuat segelintir orang, sebabnya, mak dah pesan tiket kena jaga elok-elok. nanti ada inspektor bas datang periksa, kalau hilang, kita akan disuruhnya turun dari bas dan terpaksalah naik bas yang lain. hehehehe... tak lepas aku pegang tiket tu tau! :p

habis imbasan kisah aku naik bas di hari keputusan upsr dikeluarkan, rupanya airmata aku mengalir laaa.... haiyyaa. sedikit emosional pula aku bila bercerita pada cik kekasih hati tadi. haihh! dan dia cuma senyum memerhati... :p

agaknya, aku rindu kot nak naik bas! hahahaha. nantilah, bila-bila datang 'gila' aku tu, naiklah. apapun, frenos semua, jangan lupa hargai diri korang ye. jaga diri bebaik k.

adioss amigosss!! ;)
0 Responses