bila tanpa mu...

Cuti yang panjang bagai merenggut kewarasan aku. betapa aku kebosanan yang amat sangat mengira hari2 yang berlalu. bukannya aku ditinggalkan keseorangan di sebuah rumah yang kosong, tidak. bukan juga aku tidak dikelilingi oleh manusia2, tidak. sebabnya cuma satu... kerana seorang yang aku panggil >> ta...

Bukannya aku tidak tahu yang dia akan ke selatan lagi cuti ini, aku tahu itu. dan bukan juga aku tidak tahu yang dia akan tidak mampu berbicara dengan aku di telefon selama beberapa hari, aku tahu itu. cumanya, aku rasa dunia aku sepi tanpa suaranya, yang sering meminta aku memanggil namanya "ta..."

Jauh dari dirinya dan tak mampu untuk berbuat apa2, menjadikan aku lebih sengsara melihat jarum jam yang berdetik. bayangkan, orang yang dikasihi sedang disakiti lagi tubuhnya... terbaring lesu... hanya berbekalkan sekeping gambar untuk dikucup dan peneman lenanya. tak mampu untuk mendail telefonnya sendiri... tak daya menaip mesej2nya sendiri, dan tak berkudrat untuk memanggil nama kekasihnya sendiri... arghhhhhh!!!

Maafkan aku, tuhan... kerana ada waktunya aku terkasar bicara denganMu. aku akui, aku tak berhak mempersoalkan keadilanMu, apatah lagi taqdir yang telah Kau tentukan. aku sedar, serendah mana tingkat darjatku. tapi, perkenankanlah doaku. kasihanilah dirinya, yang ada waktunya kalah untuk menguatkan diri. kesakitan itu sememangnya sudah cukup menyeksakan. Kau Yang Maha Mengetahui. Kau Yang Maha Mendengar, Maha Melihat. Maha Pengasih dan Maha Penyayang. kepadaMu aku mohon perkenan. kepadaMu jua aku mohon keampunan. lindungilah kekasihku... untukku...

Aku tahu, bila dia mula pulih, pasti mesejnya tiba pada ku. "zaff...". pendek saja kandungannya. tapi sudah cukup untuk membuatkan aku tersenyum semula biarpun aku tahu, dia pasti akan sukar untuk menyahut panggilan telefonku selepas itu. takpelah... yang penting, dia telah habis melalui sesi rawatannya dan telah selamat berada di rumahnya. alhamdulillah...

Dan mudah benar kebosanan ini hilang, bilamana suaranya dapat ku nikmati semula. hari2 kosong yang lalu, terus terasa terisi bila dapat mendengar suara manjanya, tawa riangnya dan seruan kerinduannya. mendengar aduannya... mengusik dirinya... bercerita... bercerita... dan terus bercerita... masa yang berlalu akan menjadi begitu singkat hingga tak terasa melangkau beberapa jam. dan tentunya aku akan jadi si penagih suaranya bila seharian berkali2 dirinya akan aku hubungi. terima kasih, ta... kerana memahami kerinduan zaff terhadapmu...

Aku tulis entry ini bersama airmata yang adakalanya menitis tak ku tertahankan. entah kenapa, hati aku sayu... mungkin kerana aku masih teringatkan hasratnya yang sehingga hari ini tak dapat dilaksanakan. "zaff, nanti bawak ita tengok matahari terbenam ye. kita duduk atas pasir... kita genggam tangan sama2... dan biarkan hanya suara hati yang berbicara...". entah bila waktu itu akan tiba, aku tak tahu. semoga ada tercatat dalam taqdir hidup kami yang hari itu akan mampu kami nikmati jua akhirnya...

sayangkan dirimu selalu, ta...
1 Response
  1. Anonymous Says:

    kekasihku...
    rindu pdmu tak trbatas sempadannya, tak trhitung bilangannya, tak trcapai tanganku untk mengapaimu, tak trucap bibirku - aku rindu pdmu melebihi orbit yg mengelilingi dunia ini...

    aku cinta pdmu melebihi per yg kau tahu...