...korban...

salam frenos...

minggu-minggu yang agak lemau bagi aku. maka, kemungkinan isi posting aku turut mengalami 'zaman kelemauan' yang mungkin menyenakkan sesetengah fikiran pembaca! hehe... maaflah. bukan sengaja.

terasa ingin menulis sesuatu yang menyenangkan di sini, tapi semacam tak berdaya pula. fikiran sebenarnya sesak oleh perkara-perkara yang menjadi kerisauan aku. perkara lama, baru, dan daripada berbagai kisah yang terkumpul dan terjadi.

mengorbankan diri hingga terasa terkorban dan terus-terusan dikorbankan... -itu yang aku rasa sekarang ini.

owh, jangan pula korang ingatkan aku telah terlibat dengan apa-apa jenayah atau salah-laku. tidak. sungguh salah sangkaan itu. juga, aku tidak mengalami masalah apa-apa dengan cik buah hati. kami elok-elok saja.

kecewa pun ada gak dalam hati ni. melakukan pengorbanan dalam keterpaksaan. lebih kepada menjaga hati dan air muka yang sebenarnya. dek kerana masih ada rasa hormat, maka diturutkan jua. dek kerana mahu segera dilunaskan apa yang ditagih, maka diikutkanlah.

tapi tu lah, bila rasa kecewa dipendam sedalam-dalamnya, maka timbullah pula hal lain. dan selalunya bila yang lain pula telah terkait sama, maka makin merebaklah dan berjangkit menjadi sesuatu yang susah pula untuk diubati atau diperbetulkan. sudahnya, diri sendiri juga menggalas beban yang bagai tak sudah-sudah.

penat melayan. letih. tapi nak buat macam mana. kalau asyik diikutkan, selagi itu permintaan bagaikan tiada bernoktah. tapi andai dihalang, ia takkan berhenti setakat itu juga. kerna alasan baru akan terus dicari untuk terus membenarkannya.

sakit nak hadapi. sakit juga nak terus bernafas untuk berdepan dengannya... tiada penawar atas sakit ini. sudahnya bagaimana? bersemadilah dengannya!

mujurlah ada senyum yang bisa dilihat. ada senda gurau yang bisa didengar. ada manis bicara yang bisa dinikmati. kerna, kalau hilang kesemua itu, mungkin aku tak punya apa-apa daya lagi...
0 Responses