"melukut di tepi gantang"...
Tiba-tiba came across dengan peribahasa ni. Tengah borak-borak dengan angel, entah kenapa peribahasa ni menjadi bualan kitorang pulak. Hmm… peribahasa ni buat ingatan aku pada ibu ditayang kembali di ruang paler otak ni. Hehehe…

“Jangan jadi macam melukut di tepi gantang. Kalau ada pun kita, tak menambah apa2 dan kalau kita takde pun, tak mengurangi apa2 juga. Melukut tu, dahla hasil padi yang paling rendah mutunya, lepas tu, melekat pula di tepi gantang yang pastinya takde sesapa pun nak keruk untuk menambah nasi yang bakal dihidang. Kesian sungguh nasib melukut.”

Masa ibu mengeluarkan kata-kata ni, aku dan ibu sedang berniaga nasi lemak di sebuah pasar. Aku tengah sibuk nak menceduk nasi lemak dari dalam tong nasi untuk dibungkus dan diberi pada pelanggan. Tapi, nasi yang diceduk dalam mangkuk plastik tu tak cukup pula untuk dijadikan sebungkus nasi lemak yang berharga 50 sen ketika itu.

Jadi aku tanya lagi pada ibu,

“Hmm.. bistu, katakanlah kita tak cukup nak buat semangkuk nasi ni, bakal berguna jugak kan si melukut yang melekat di tepi gantang atau periuk tu? Sekurang-kurangnya taklah langsung tidak dipedulikan…adalah jugak kegunaannya.”

dan ibu menyambung pula,

“Memang kadang-kadang melukut akhirnya bakal berguna, tapi dia hanya berguna bila kita sudah tidak ada pilihan lain lagi. Mahukah menjadi pilihan terakhir yang berguna bila sudah tiada apa-apa lagi yang boleh diharapkan?”

Kata-kata ibu dulu buat aku termenung kembali…
0 Responses