cetusan...
hahahahaha... ramainya yang macam ala-ala tak percaya yang aku sudah benar-benar berhenti daripada aktiviti bakar-hisap-hembus batang tembakau. ada yang ragu-ragu dengan keputusan mendadak yang bagaikan tiada angin, tiada ribut, oleh aku. hehehe... takpe.. takpe.. aku paham apa yang korang rasakan. usahkan korang, aku sendiri pun kadang-kadang kurang percaya dengan tindakan aku ni. sampai detik ini, aku masih kurang pasti apa sebenarnya yang menjadi motivasi utama aku melupakan terus kegilaan aku pada sang tembakau! (sabar je lar! ahaksss)

suatu hari yang aku tak ingat bila... tapi baru le lagi.. (hehehehe),
"eh, nape tetiba ko takmo ngasap ekk?" - berkerut muka budak ni! hahaha...

"hehehe... entahlah dude, aku pun tak tau apa kene ngan aku ni." - aku sengih je

"huishh...! biar betul dude... nape weih? ada orang brainwash ko ke?" - serius sungguh freno aku nih!

"agaknyalah...! hahahahaha..." - aku gelak beso lak! tak ke hampehh tu? ahakss :P

maka memori aku pun mulalah ligat berputar... cuba mengingati sesuatu...
"hmm...takpe ke duduk kat tempat smoking area ni? tapi, not to worry, saya tak merokok depan awak sekarang. dapat amik asap orang lain pun takpe la... hehehe."

"it's ok."

"saya ni budak nakal. mesti awak tak sangka saya merokok kan? waktu office hour memanglah saya kontrol bagai. habih kerja, saya buatlah apa yang saya suka buat. hehehe... errr... statement saya ni macam menakutkan awak ke?"

"heeee... tak ar! saya tak kisah pun. takpelah kalau awak nak merokok sekarang pun."

"ishhh.. takmolah... malu ar kat awak! hahahahaha... boleh tak gitu?"

"up to you...! err... tapi, dah lama ke awak merokok nih?"

"lama gak... dari saya kecik-kecik lagi. tapi, masa tu mana ada duit sangat nak beli, so, dapat ngasap kadang-kadang je la."

"sekarang ni kuat merokok ke?"

"hmm... depends... kadang-kadang heavy, kadang-kadang just masa outing ngan kawan-kawan je, dan pernah jugak macam merajuk takmo ngasap! hahaha..."

"hehehe... macam tu ke? maknanya kene tengok apa laporan kajicuaca la ye? mendung ke, panas ke, hujan ke, tsunami ke?"

"ngeee.. lebih kurang gitu ler..."

"best sangat ke merokok ni? awak tau tak, awak boleh jadi mandul nanti kalau terus-terusan merokok?"

"erkss?? hehehehe..."

"iyer... dan rasanya, awak lebih tahu lagi apa yang bakal terjadi dan juga yang telah terjadi pada badan awak. maksud saya, kesan buruknya. saya pun tak perlu berceramah panjang. saya rasa awak banyak tahu lagi daripada saya... kan?"

"hmm..."

dan 'hmm..' aku berpanjangan hingga aku pulang ke rumah selepas itu... memikirkan tentang banyak mende...

entah kenapa, perbualan singkat itu membuatkan semangat aku macam tercabar. pandangan matanya buat aku jadi tercabar. senyuman lebarnya juga buat aku tercabar. bagai ada suatu kuasa yang menyuruh aku melakukan sesuatu.

mungkin gadis itu tak tahu aku sudah nekad untuk berhenti ngasap. lagipun, aku tak beritahu dia pun yang aku nak berhenti ni. hmm... tapi, andai suatu masa nanti dia tau juga, aku teringin untuk melihat dia tersenyum seperti senyuman dia di pertemuan singkat itu... aku tahu dia ikhlas...

ahaksss... mudahkan? hanya dengan sebuah teguran ringkas dan ikhlas...
1 Response
  1. Aku Says:

    memang la susah orang nak percaya..sebab mcm ko kata la..tiba2...heheh..tapi tu la kdg2 perubahan tu tak perlu ada perancangan dgn teliti pon..kalau hati kata nak berubah..masa tu jugak boleh berubah :)
    bravo utk ko sebab kuat semangat utk katakan TAKNAK pd tembakau
    aku pon..alhamdulillah..dah buang tebiat yg satu ni :)