learning to do better...


I walk down the street.
There is a hole.
I don't see it.
I fall in.
It isn't my fault.
It takes a very long time to get out.

I walk down the same street.
There is still a deep hole.
I pretend not to see it.
I fall in.
I pretend it's still not my fault.
It takes a long time to get out.

I walk down the same street.
There is still the same deep hole.
I see it.
I fall in anyway.
It's a habit.
I get out quicker this time.

I walk down the same street.
There is a deep hole.
I see it.
I walk around it.
I don't fall in.

I walk down a different street.

- by Portia Nelson
7 Responses
  1. Anonymous Says:

    mencari jawapan....

    sebelum melangkah ke sana
    kulayangkan pdmu
    sekeping kad ucapan
    di dlmnya kuselitkan
    kelopak bunga ros merah
    tanda
    betapa rindunya aku pdmu...

    tika di sana
    bila mlm menjengah
    mataku tak mahu lena
    aku melihat sekeliling
    menarik nafas panjang
    ngan soalan yg tak bernoktah
    mengapa....

    sekembalinya aku
    ke sini
    aku mengharapkan
    agar ada biar sebaris ayat rindu
    darimu
    cukuplah biar hanya sekadar -
    "aku rindu pdmu
    dan terima kasih atas kiriman kad..."

    tapi
    rupanya aku masih aku
    dihanyut perasaan sendiri
    kerna kau ada kau
    hatimu bukan milikku lagi......

    semuga kau berbahagia kekasihku.....


  2. zaffey Says:

    anakmanja mak:
    segunung harap selautan doa
    aku rayukan padaNya
    tika kau nun jauh dari ku
    agar kau tenang lagi damai
    biarpun aku
    masih sepi dalam penantian ini.

    aku tidak menuntut
    aku tidak meminta
    sebuah ingatan lagi kiriman
    kerna aku tahu,
    umur ini adalah masa
    dan masa itu sering menjadi musuhku
    musuh yang sering menyiksa
    kesabaran aku dalam menantimu.

    kiriman itu
    masih tak ku tahu rupa dan seginya
    masih tak ku tahu halus dan mulusnya
    kerna ia belum lagi singgah
    mampir di teratak sepi ku
    hingga kelmarin,
    semalam, mahupun hari ini.

    namun, jujurlah aku akui
    aku ternanti bayangmu
    aku tertunggu sapaanmu
    sebagaimana yang dimeteri
    tika kasih bersemi suatu waktu itu.

    andai kau hanyut dek rasa sendiri,
    aku pula lemas dek rindu dendam di hati.
    andai dia bakal memiliki dirimu,
    aku pastinya perlu membina jambatan baru.

    ada kata yang perlu ku tadah
    ada domba yang perlu ku telan
    biarlah aku tanggung bisanya
    kerna aku tidak mahu
    suci mu bakal dinoda
    tertib mu bakal ditertawa.

    kasih,
    kekallah hendaknya seri mu
    abadilah hendaknya harum mu
    biarpun aku cuma di sini
    sebagai penunggu
    yang matanya sentiasa ditutup
    yang tangannya sentiasa diikat
    yang kakinya sentiasa dirantai.

    kasih,
    jagalah dirimu sebaik mungkin
    kerna aku mungkin tak bisa
    menegah yang bahaya datang menerjah
    dan mengempang yang buruk datang melanda.


  3. Anonymous Says:

    all the best 4 u anak manja mak..To zaffey..i know u can do it.


  4. Anonymous Says:

    sudah2lah tuh, ngko pun dah ader yg baru, xkan ngko nak simpan lagi yg lama. xadil pd yg baru.


  5. zaffey Says:

    nokia:
    terima kasih, freno... saya hargainya. ;)

    anonymous:
    insyaallah, saya cuba berlaku adil pada diri sendiri, dan orang-orang yang saya sayangi, walaupun saya tahu, saya ni terlalu banyak kekurangannya...


  6. Anonymous Says:

    hope awk tabah harungi segalanya...setiap apa yg berlaku n terjd pasti ada hikmahnya..kita hanya insan biasa,yg bisa merancang tp ALLAh yg tentukn segalanya...


  7. Anonymous Says:

    eleh...anonymous tu yg jeles lebih..muahahahaa padan muke hang!!!