kongsi...
kadang-kadang, ada tuntutan yang bisa kita tolak dengan mudah, atas sebab, ada perkara lain yang lebih penting lagi mendesak. tapi, seringkali juga, otak dan hati berperang lagi. berdebat antara rasa tanggungjawab, kasihan dan sedikit rasa-pentingkan-diri.

patutkah aku memikulnya dalam waktu yang agak serentak ini? semuanya dalam satu. hmmm... kadang-kadang terasa jugak bahu ni tak mampu menggalas lagi. tapi, ada sesuatu yang membuatkan bahu ini terasa ada penyokongnya... bilamana aku renung kembali satu ayat...

"tuhan tidak akan membebani hambaNya tanpa mengetahui kemampuan hamba itu..."

tuhan telah menciptakan aku antaranya berfungsi sebagaimana yang sepatutnya ini. apa yang aku ada ini, seharusnya dikongsi oleh mereka-mereka yang telah ditaqdirkan 'kurang' memilikinya. apa yang aku ada ini, tak sepatutnya dibakhilkan. apa yang aku ada sementara ini, seharusnya dibahagi-bahagikan.

tidak terbatas hanya pada kertas-kertas yang bisa membeli sekian banyak barangan, tapi juga kasih sayang yang tidak hanya berlegar dalam golongan seperti aku. di luar sana, masih ramai anak-anak yang tak berpeluang bermanja. di luar sana, masih ramai ibu-ibu tua yang kesepian. di luar sana juga, masih ramai ayahanda-ayahanda yang terpinggir. dan di luar sana, masih terlalu ramai adik-adik yang kehilangan arah dituju.

aku tentunya bukan insan yang sehebat mana, dan tentunya juga bukan insan yang punya iman bermaqam tinggi. aku cuma seorang manusia yang masih menagih kasih sayang ilahi atas apa yang telah, dan akan aku lakukan. moga pengorbanan pada sesuatu yang bererti ini, bisa menjadikan aku sebagai manusia yang diterima kehambaannya di sisi allah yang satu.

~ akhirilah hidupku dengan pengakhiran yang baik...~
0 Responses