sebelum terlena...
Sebelum Terlena (Hijjaz)

Sebelum mata terlena
Di buaian malam gelita
Tafakurku di pembaringan
Mengenangkan nasib diri

Yang kerdil lemah dan bersalut dosa
Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
Membawa dosa yang menggunung tinggi
Terkapai ku mencari limpahan hidayahMu

Agar terlerai kesangsian hati ini
Sekadar air mata tak mampu
Membasuhi dosa ini

Sebelum mata terlena
Dengarlah rintihan hati ini
Tuhan beratnya dosaku
Tak daya ku pikul sendiri

Hanyalah rahmat dan kasih sayangmu
Yang dapat meringankan hulurkan maghfirahMu
Andainya esok bukan milikku lagi
Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi

Sebelum berangkat pergi ke daerah sana
Lepaskan beban ini
Yang mencengkam jiwa dan ragaku

Selimuti diriku
Dengan sutra kasih sayangMu
Agar lena nanti ku mimpikan
Syurga yang indah abadi

Pabila ku terjaga
Dapat lagi ku rasai
Betapa harumnya
Wangian syurga firdausi.. Oh Ilahi...

Di sepertiga malam
Sujudku menghambakan diri
Akan ku teruskan pengabdianku padamu...

************************************************************

kadang-kadang aku tak menghargai nafas yang turun-naik ini. terlupa sebentar, nafas turun-naik ini hanya sementara dipinjamkan. terlalu leka dengan segala keindahan, kenikmatan yang terbentang di hadapan. bila terasa direnggut sementara, baru mula nak menggelabah! ishhh... betapa teruknya aku ni, kan?

kadang-kadang aku tak menghargai kasih-sayang yang aku perolehi. terlupa sebentar untuk mengucapkan "terima kasih" kepada orang-orang yang sudi menyayangi aku setulus dan seikhlas, tanpa sebarang pulangan. bila dah terasa direnggut sementara nafas yang turun-naik itu, baru mula nak menggelabah! ishhh... sekali lagi, teruknya aku ni, kan?

kadang-kadang aku tak endah airmata orang-orang yang aku sayangi dan menyayangi aku. terlupa sebentar untuk mengesat airmata yang jatuh, dan memeluk erat diri mereka. aku hanya memerhati dari jauh, takut ingin mendekati. bila dah terasa direnggut sementara nafas yang turun-naik itu, baru mula nak menggelabah! ishhh... sememangnya, teruk aku ni, kan?

dan di ketika ini, pada nafas yang turun-naik ini, aku ingin menghargai segala-galanya yang aku ada...

tuhanku, kesempatan ini akan aku gunakan untuk mengumpul kembali harga diriku. doaku, akhirilah hidupku dengan pengakhiran yang baik...

pada insan yang aku sayangi, aku akan cuba menghargaimu di tingkat yang sepatutnya. izinkan aku terus merasai hangat kasih-sayangmu...


"aku menyayangimu lebih dari yang kau tahu... maafkan aku, yang seringkali mengundang mendung dihatimu..."
0 Responses