beberapa hari...
lagi beberapa hari, aku akan berada di bumi asing... berjumpa dengan orang-orang asing, bergaul dengan mereka menggunakan bahasa asing... dan meninggalkan sementara orang-orang yang aku sayangi di sini. ishh... kan bagus kalau boleh dibawa sekali semuanya! ahakss... melampaulah pulak ek! ;) tapi, aku akan tetap bawa diri mereka bersama aku, walaupun sekadar sekeping gambar mahupun serakam pita aksi mereka... jadilah... daripada takde langsung! hahahaha... adehhhh... payah jadi si perindu tegar macam aku nih! hahahaha... bak kata pires, kalau dah syahdu-syahdan tu, kekalkan je la.. hehehe.. ;) atau dengan kata lain, aku si penjiwang karatsss! ahakss... :P

beberapa hari yang lalu, aku tunaikan zakat fitrah atas diri aku. bertemankan dia, aku lafazkan akad dengan tenang, jelas dan kesyahduan yang menguasai diri aku... ih.. ih.. syahdu lagi! hehe... tak sangka sebenarnya dia nak temankan aku membayar zakat. selalunya, aku sensorang je, ala... bukan lama pun, sekejap je... lagipun, ada kaunter zakat sementara kat area ofis ni.

"assalamua'laikum ustaz, saya nak bayar zakat ni..."
"waa'alaikumsalam wbt. ha.. duduklah. nak bayar untuk sapa ni?"
"bayar untuk diri sendiri"
"ayah dan mak, macam mana?"
"ayah saya dah takde. mak saya, abang yang bayarkan"
"hmm... baca yang ditulis ni ye"
"inilah wang sebanyak empat ringgit tujuh puluh sen bagi menggantikan beras fitrah yang wajib bagi diriku pada tahun ini kerana Allah Taala"

dan amil membaca doa dengan suara yang perlahan tapi jelas di telinga... sambil aku dan dia, meng'amin'kan bacaannya...

seperti biasa, fikiran aku pasti akan menerawang ke suatu zaman yang sentiasa menjadi kenangan aku, zaman kanak-kanak & remaja :) dulu, aku yang menerima pemberian zakat orang. pengalaman menerima zakat merupakan suatu pengalaman yang manis dan sukar digambarkan. mungkin bagi sesetengan orang, duit sebanyak RM100 hingga RM150 tu kecil jumlahnya, tapi bagi aku dan adik-beradik serta ibu, jumlah itu sudah terlalu lumayan... lumayan sekali untuk dibelanjakan bagi membeli pakaian raya! dan selalunya jumlah itu takkan dihabiskan semata-mata untuk membeli baju raya.

beberapa hari sebelum raya, aku nak buat kejutan pada ibu. tak tau macam mana penerimaan dia nanti. dan mungkin juga kejutan buat beberapa orang teman yang dah lama menunggu. hahahaha... opsss! bukan aku nak kawen ekk! hahaha... kejutan ni mungkin tak seberapa le bagi orang lain, tapi bagi aku amat bermakna. aku nak bahagiakan hati ibu, itu saja. aku nak ibu senang. aku nak ibu tak mengeluh lagi pasal aku. aku nak ibu tahu, yang anak nakalnya ni masih endahkan dirinya... ih... ih... maafkan anakmu ini, ibu... : ishhh... tak sabarlah pulak menanti syawal nih... hehe.. :P

hari ni, jiwa aku dah mula memasuki era kesyahduan sebenarnya.... sebab esok, hari terakhir aku bekerja. pasni, 31hb baru le aku masuk keje balik... ih.. ih.. 2 minggu tuh... ish.. ish.. aku pasti rindu banget ngan meja aku ni, ngan pen-pen aku ni, ngan kerusi goyang-goyangan aku ni, ngan pc mengong aku ni dan jambangan bunga yang menjadi hiasan comey kat sudut meja ni. ngeeee... dan tentunya, aku bakal rindukan senyuman dia, usikan dia, dan pandangan mata dia yang kadang-kadang redup, yang kadang-kadang nakal... erghhhh!! (bos, buleh bawak dia sekali tak? ahaksss)

padamu, aku bakal merindukanmu... rindu yang setiap hari hadir, rindu yang setiap hari hanya bisa surut oleh sapaan manjamu...
0 Responses