ada rasa yang terbuku...

Ada rasa nak marah, ada rasa kecewa, ada rasa sedih, ada rasa terkilan dan entah apa rasa lagi yang sedang menguasai. Saat ini, aku hanya terfikir satu… sebatang carikan-carikan tembakau harum yang berbalut kertas putih. Ya, aku tahu, itu bukan penyelesai masalah. Ya, aku tahu, itu bukan jalan keluar yang seharusnya aku ambil. Tapi, saat ini, bakaran tembakau itu bisa membantu aku…

Aku ingin berdiam diri… mungkin itu lebih baik. Cerita aku, siapa aku, hanya aku yang menyimpan dan mengetahuinya. Tersilap langkah rupanya aku dalam menilai sesetengah orang. Ada yang bisa berkongsi rahsia, namun ada yang tak mampu menyimpannya. Ya, aku faham… ada berbagai sebab yang menjelaskan perbuatan itu. Tapi, aku bisa memaafkan atas dasar, rahsia itu bukan lagi rahsia tatkala dari saat aku meluahkannya lagi.

Dari kejauhan ini, aku sering merenung susuk tubuh itu…dengan lebih tepat lagi, aku menatap wajahnya dalam diam aku yang sepi. Aku tanyakan pada diri aku sendiri, “apa yang kau ingin darinya, zaff?” lama sekali soalan itu berlegar tanpa jawapan. Dan akhirnya airmata kesunyian ini mengisi ruang jawapan yang bagi aku, bukanlah jawapan yang betul lagi pasti. Ada hakikat yang perlu aku redhai. Ada realiti yang harus aku lalui. Dan aku tertunduk dalam gelap…

Mungkin ada eloknya aku kekal menjadi pengembara yang tiada berteman… hidupnya aku demi melihat orang lain bahagia, kerana atas bahagia itulah aku bisa bahagia juga… dan matinya aku demi melihat orang lain lebih tenang dalam kisah suram yang aku tinggalkan.

Maafkan aku, si pengembara compang-camping…

********************************************************

ada rasa istimewa yang aku simpan untuknya
ada rasa rindu yang ingin aku kongsi bersamanya
tapi,
rasa itu biarlah aku kekalkan dalam diri ini
rasa itu biarlah aku abadikan dalam jasad ini
kerna,
aku takut andai ia terbuang
aku takut andai ia terpinggir

suatu waktu, ya aku pernah memilikinya
suatu saat, ya aku pernah menaklukinya
tapi,
itu hanyalah suatu hari dulu
yang aku tak punyai lagi untuk hari ini dan esok…
1 Response
  1. Anonymous Says:

    emmm, sabar ya..doa byk2..

    "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.."